Ensimmäiset näytöt; osa 2. kudottu seinätekstiili asiakkaalle


Näyttöni toinen osa on kangaspuissa kudottu seinätekstiili jossa on hieman ryijymäistä pintaa. Tein aikasemmin samalle asiakkaalle keittiöön räsymaton ja asiakas tykkäsi matosta ja sen väreistä niin paljon, että hän pyysi jos tekisin mökille myös jonkun tekstiilin.
Mökin seinät ovat vielä paljaat ja oikein odottavat väriä ja pintaa! :) Tästä innostuneena päätin toteuttaa mökin seinälle matosta ylijääneistä kuteista ja nukasta seinätekstiilin.



Mökin värimaailma on rauhallinen, hempeä ja luonnonläheinen. Seinätekstiili tulee luultavasti sohvan viereiselle seinälle, kahden ikkunan väliin. Asiakkaan toiveena on saada enemmänkin seinätekstiilejä koristamaan mökin seiniä :) Mutta aloitamme pienellä ja siirrymme sitten vasta isoihin kun aikaa on enemmän. 
Mökin sisustus on luonnollinen, maanläheinen, pelkistetty ja hieman moderni. Asiakas haluaakin tuoda seinätekstiilillä tilaan lisää pehmeyttä ja hieman pehmeää väriä.
Suunnittelussa lähdin hakemaan naavamaista pintaa tekstiilille joka mielestäni sopii hyvin mökkitunnelmaan. Seinätekstiililtä lähdin hakemaan maalauksellisuutta, eläväpintaisuutta ja modernia ilmettä, murretuilla väreillä.

Halusin korostaa työssä pinnan tuntua jolloin sitä on myös hauska koskea, koska teos on pieni(30cm x 30cm) ja se täytyy ripustaa aika alas seinällä. Tiesin heti alussa, että haluaisin käyttää minulle jo ennestään tuttuja Drops-lankamerkin alpakka-silkki -lankaa sekä alpakka- villa-lankaa jotka ovat hieman pörröisiä ja todella pehmeitä lankoja joidenka arvelin sopivan hyvin tähän työhön.
 Mökillä on myös useita taljoja penkeillä lämmikkeinä, jolloin riippuva, karvamainen/naavamainen pinta sopii hyvin mökin muuhun sisustukseen. 

Koululla aloitin kokeilut luomalla loimen kangaspuihin. Loimena käytin kalalankaa(tex 30x15), sidoksena palttinaa. Laskin ensin loimen menekin ja lankaluvun:

Tämän jälkeen pääsin luomaan loimea ja rakentamaan kangasta puihin. Kaikki nämä vaiheet tuntuivat uusilta(viime kerrasta oli aikaa yli 2kk.) ja kankaanrakentajan opas oli kovassa käytössä :) Viimein loimi oli valmiina kangaspuissa ja koeloimen kutominen alkoi.


Vasemmassa laidassa pitkää pellavakudetta ja oikealla alpakka-silkkilankaa






Kokeilin koeloimen alkuun myös perinteistä villalankaa sekä kuteena, että nukkavälissä ja perinteistä ryijylankaa(villalanka) nukkana. Eripituisilla nukilla ja eri nukkamäärillä kokeiluja tein jonkin verran, kunnes huomasin, ettei perinteinen ryijynukka vastaa tarpeitani.



Halusin löytää naavamaista nukkaa ja kokeilin yhdistää tekstiiliin hamppukuitua ja pellavarohdinkuitua jotka näyttivät mielestäni  eniten naavalta. Hamppukuitu osottautui todella vaikeaksi sitoa, koska se on lyhyt säikeistä ja katkesi helposti. Hamppu oli myös liian karkeaa sekä yksin että yhdistettynä alpakka-silkki-lankaan.

Pelkkä pellavakuitu vasemassa laidassa, oikealla pieni määrä yhdistettynä alpakka-silkkilankaan.


Kokeiltuani pellavakudetta eri määrillä, totesin parhaaksi yhdistelmäksi yhdistää pellavakuidun alpakka-silkkilankaan ja ohueen pellavalankaan kahdessa eri paksuudessa ja värissä.



Kuvassa oikea nukkayhdistelmä ja lopullinen valinta nukaksi Naava-seinätekstiiliin


Kaikkea oli ihana kokeilla ja yhdistellä, olisipa aikaa ollut enemmän! Erillaisia kuitu- ja lankayhdistelmiä olisi ollut vaikka ja kuinka, mutta johonkin piti vetää raja kun aika alkoi loppumaan. Mutta tästä kokeilusta saan  jatkossa varmasti paljon inspiraatiota tuleviin töihini :)

Seuraavassa kuvia näyttötyön eri vaiheista ja työssä käytetyt nukkamateriaalit

Nukkamateriaalit Drops Melody(alpakka, villa) ja Drops Alpaca Silk

Pellavalangat 100%pellavaa

 
Pellavakuitu


 Kutomisen aloitin räsyllä


 Nukkaa lisäsin eri pituisina ja hieman eri materiaalikoostumuksilla, jotta pinnasta tulisi mahdollisimman eläväpintainen


Alussa kokeilin käyttää nukkien teossa apuna paperi"lastaa", jonka ympärille oli helppoa kääriä nukat.  Mutta pian huomasin, että lastasta ei olekaan tässä työssä hyötyä, koska lastoja olisi pitänyt olla niin montaa eri kokoa jotta nukan pituus olisi vaihdellut. Päätin jatkaa nukittamista ilman lastaa, mutta keksin käyttää samaa solmimistapaa kuin lastan kanssa ja se nopeutti työtäni huomattavasti.

Työn edetessä peitin kankaalla nukkaosuuden, jottei se hankautuisi itseäni vasten. 


 
Loppu häämöttää, päärmeen kudontaa


Yläosaan kudoin päärmeen ja tankokujan. Tankokujan kudoin ohennetulla räsyllä ja löin sen hieman löysemmin, jotta se olisi helpompi työn taakse käännettäessä ommella kiinni.


Tavallisia kalalankahapsuja en halunnut jättää työhön, vaan valitsin lisätä niiden tilalle työssä käytettyä nukkalankaa, jotta työ näyttäisi yhtenäisemmältä ja kalalanka ei muutenkaan sopinut hapsuiksi.



Pujotin kalalangat työn nurjalle puolelle, tein solmut taakse ja katkaisin langat.


Tankokuja piti vielä ommella yläosaan. Ompelin kujan teollisella ompelukoneella, koska halusin opetella käyttämään sitä. Sen olisi voinut ommella myös tavallisella ompelukoneella tai käsin, koska päärme oli niin ohut.




Lopuksi vielä höyrytin tankokujan, jotta pystyin vielä vähän muotoilemaan sitä.








Kaiken kaikkiaan työtä oli todella hauska suunnitella ja tehdä. Olen varma, että tulen joskus tekemään samanlaisia töitä, koska opittavaa vielä jäi ja tämän tekeminen oli niin hauskaa :)









Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Messinkiä(ja vähän huopaakin)

Asiakas oikeassa

Kankaanpainantaa