Kankaanpainantaa

Kankaanpainanta on niin paljon muutakin kuin perunan puolikkaalla painamista.
Menetelmiä on monia ja painantakurssilla sain kokeilla 7 eri painantatekniikkaa. Harjoittelu ja kokeilu olikin aivan parasta tällä kurssilla.
Ensimmäinen kokeilu tehtiin monotypia-tekniikalla, jossa lasilevyn pinnalle maalataan kuvioita, joka sen jälkeen painetaan kankaaseen.


Tällä tekniikalla saa tehtyä hyvinkin maalauksellisia pintoja. Todella mukava tekniikka, joka ei vaadi kummoisia välineitä ja on näin ollen helppo toteuttaa missä vain. Tätä täytyy kokeilla joskus uudestaan! :)

Seuraavaksi kokeilin vahakaaviotekniikkaa jossa avokaaviolle tehdään sulatetusta parafiinistä kuvioita(esim. tjangting-kannulla). Tämä tekniikka mahdollistaa todella tarkan kuvion tekemisen. Vain oma kärsivällisyys ja tarkka käsi on rajana :)

Oma kokeiluni tuli aika nopeasti ja yllättäen opetuksen yhteydessä, joten kuvion suunnitteluun ja tekotavan harjoitteluun ei jäänyt juurikaan aikaa ja siksi kuvioni on vain nopeasti suhaistu tjangting-kannulla. Kannun käytön opettelu olisi vaatinut enemmän harjoittelua, jotta olisi pystynyt saamaan ohutta ja tasaista viivaa aikaiseksi. Kiehtova menetelmä, joka vaatisi rauhallista kokeilua. Tosin ns. ei niin tarkalla jäljellä ei ole niin suurta merkitystä isossa kuviossa joka toistuu useasti kankaalla.

Paperikaaviopainanta- tekniikan pystyy toteuttamaan myös kaaviomuovia käyttämällä. Tällä tekniikalla saa aikaiseksi hyvinkin yksinkertaisesti hienoja kuvia. Kaaviomuovista leikataan haluttu kuvio, joka painetaan seulalla kankaaseen. Kaaviomuovia pystyy hyödyntämään myöhemmin jos kuvasta tulee oikein hieno :)
Itse koin tämän tekniikan nopeaksi ja hauskaksi tavaksi tehdä hienoja kuvia kankaaseen.



Tällä tekniikalla saisi luotua aika helposti ja nopeasti upeita pintoja sekoittamalla kuviota eri väreillä. Tämäkin oli yksi suosikkitekniikoista jota täytyy vielä uudestaan kokeilla. Tähän kuvioon olen erittäin tyytyväinen ja uskon että tätä kuviota tulen jatkossa vielä hyödyntämään jotenkin.

Estopainomenetelmällä sain luotua yllätyksellistä ja ihanaa kuviopintaa. Tätä tekniikkaa käytin myös kahdessa sisutustyynynpäällisessä, joskin niissä tuli huomattua, että kankaan valinnalla on iso merkitys kuvion muodotumisessa. Ohueen puuvilla kankaaseen kuviot piirtyivät erittäin terävästi, kun taas tyynynpäällisissä käyttämääni paksuun maxcotton-kankaaseen painettuna kuviot olivat paljon epäselvemmät ja ei niin tarkat.










Valotettukaavio oli mielestäni ehkä haastavin näistä painantatekniikoista(ja monivaiheisin). Tosin sen kun on nyt kerran tehnyt, uskon että seuraava kerta olisi ehkä helpompi. Valotetulla kaaviolla pystyy myös tekemään hyvin yksityiskohtaista painantaa. Itse halusin tehdä jo kokeillusta sudenkorennosta jotain ja teinkin tähän painantatekniikkaan kuvion filmimaalilla kalvon pintaan maalaamalla.




Painoin kaksi sisutustyynynpäällistä, toisen mustalla maalilla ja toisen helmäispastalla. Käytin näissä  pohjana maxcotton- kangasta joka on hieman haastava painettava sen ollessa aika paksu kangas ja kuviossani on erittäin ohuita viivoja. Molemmat onnistuivat minusta erittäin hyvin ja pienet ohuet viivat tulivat myös hyvin näkyviin pinnassa.
Nämä sudenkorentotyynyt tulevat olohuoneeseemme tuomaan hieman lämmintä väriä vaalealle divaanille.
Hoito-ohjeena näille tyynynpäällisille on vesipesu alhaisessa lämpötilassa. Näiden tyynyjen ollessa sisutustyynyjä, näitä ei tarvitse juurikaan pestä. Silitys kahdella pisteellä ja nurjalta puolelta.


Leimasinpainanta oli myös todella mukavaa. Erillaisilla puupalikoilla sai mielestäni todella ihania pintoja painettua joissa puunsyyt tulevat kauniisti esille. Tällä tekniikalla kokeilin tehdä myös yhtenäistä pintaa joka osoittautui niin hyväksi, että halusin toteuttaa sitä myös myöhemmin ompelukurssilla, jossa ompelimme pussukoita.




Juurikin tätä viimeistä pintaa hyödynsin pussissa(kuten myös vihreää ja punaista estopainantatekniikalla käytettyjä kokeiluja).





 Kaikenkaikkiaan kankaanpainantakurssi oli todella mielenkiintoinen ja opittua tuli vaikka ja mitä! Ja mikä parasta, pääsin kokeilemaan erillaisia tekniikoita joita pystyn toivottavasti hyödyntämään jatkossa tehdyissä töissä.







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Messinkiä(ja vähän huopaakin)

Asiakas oikeassa