Ensimmäinen puutyö

Ensimmäinen oikea tuntuma puutyöhön tuli 3 vkon kiertopajan muodossa, jossa jokainen opiskelija tekee saman tuotteen, työmateriaalin vaihtuessa.
Aloitimme puutyöpajalla, jossa saimme itse suunnitella ja valmistaa pannunalusen. Ideoita tuli vaikka kuinka, mutta toteutus osoittautui näin aikaisessa vaiheessa liian hankalaksi, joten suunnitelmat romukoppaan ja aloitus nollasta :)
Hetken "jätelaatikoita" tongittuani löysin nämä saarnikaunokaiset. Jonkin aikaa piti paloja pyöritellä ja siirrellä, jotta oikea muoto alkoi hahmottumaan.
Pohdiskelimme opettajamme kanssa millä työhön saisi enemmän mielenkiintoa ja totesimme että työ ei voi olla näin yksinkertainen vaan sitä pitää piristää jollain.

Puupalojen väliin laitoin 4 eriväristä värjättyä viilua ja ohuita saarnipaloja erottamaan värit toisistaan.
Viilut ja saarnipalat leikattiin oikean kokoisiksi,liimattiin isojen puupalojen väliin ja puristettiin yhteen.

Työ piti huolellisesti puristaa joka suunnasta, myös alta ja päältä. Työ liimattiin tavallisella erikeepperillä, jonka kuivumisaika on normaalisti n.20min. Itse ekakertalaisena olin epävarma vaikutusajasta ja ajattelin varmistaa ettei palat vaan putoa ja työ oli näin puristuksissa yön yli :D
Seuraavana aamuna irrotin työn puristimista ja opettajamme hioi pinnat tasaiseksi ja sirkkelillä tasoitti myös päädyt.
Työhön lisäsin vielä pienet jalat pohjaan, ja puuöljyä pinnoille.
Onnistuin mielestäni ensimmäisessä puutyössäni odotettua paremmin jopa erinomaisesti. Vaikka hankaluuksia oli pitkin työtä, ja välillä meinasi iskeä epätoivo koska en ymmärtänyt miten teen seuraavan vaiheen, virheistään opii ja seuraava työ on ehkä huomattavasti helpomi aloittaa.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Messinkiä(ja vähän huopaakin)

Asiakas oikeassa

Kankaanpainantaa