Elämäni ensimmäiset kudonnat
Kudontakurssi kun alkoi, täytyy myöntää että olin hieman kauhuissani :D En ole ikinä aikaisemmin kutonut kangaspuilla ja jotenkin oletin etukäteen sen olevan kamalan hankalaa. Opettajamme Mari kuitenkin neuvoi alusta alkaen todella hyvin ja pääsin helposti alkuun kokeilemaan tekemällä muutaman pienen istuinalusen.
Käytin koulun valmiiksi leikattuja kuteita, joidenka värivalikoima oli aika suppea. Halusin jotain pientä ekstraa alustoihin ja keksin lisätä kuteiden väliin pieniä kangas suikaleita, ikäänkuin rusetteja.

Mielestäni onnistuin luomaan kauniita pintoja alusiin näillä väreillä ja tuomaan jotain hauskaa ekstraa näillä erivärisillä pienillä kangaspaloilla.
Kudonta ei ollutkaan yhtään niin pelottavaa ja vaikeata kun olin etukäteen ajatellut. Tosin nämä kokeilut eivät ole kovin monimutkaisia tehdä, mutta mielestäni näin voi myös tehdä kaunista ja eläväistä pintaa aika helpostikkin :).
Näistä kokeiluista innostuneena päätin kokeilla tehdä isompaa mattoa jollain erillaisella pienellä lisällä.
Mattoon minun täytyi ensiksi laskea loimilankojen sekä kuteiden menekit jonka jälkeen pääsin laittamaan loimilankoja itse kangaspuihin. Tämä vaihe on todella haastavaa ja monivaiheista(tämä pitää kuulemma tehdä ainakin 5 kertaa opastettuna, ennenkuin on mahdollista muistella itse miten se tehdään). Opettajan avustuksella sain loimilangat puihin ja pääsin suunnittelemaan maton pintaa.
Käytin taas koululla olleita valmiita kuteita ja keksin laittaa värjäyskurssilla värjäämiäni lankoja ryijymäisesti kuteiden väliin.
Tämä lankojen lisääminen kuteiden väliin osottautui kivaksi ideaksi, jota haluan hyödyntää jatkossakin. Maton sävyt sopivat todella kivasti yhteen, vaikkakin ne olivat vähän jämäkankaita. Olen todella tyytyväinen maton lopputulokseen, niin värien kuin laadunkin puolesta.













Kommentit
Lähetä kommentti